søndag den 21. februar 2010

En lille revolution

Jeg er meget glad for at strikke mønsterstrik, men et mønster, hvor der er mange, lange passager med samme tråd, giver mange skift af tråden, altså hvor jeg må bytte rundt på de 2 tråde, for at få den, der ikke strikkes med, hæftet op. Men nu har jeg fundet et måde det kan gøres på uden at bytte rundt. Ja, det føles som en kæmpe sejr!!!!!!!!
Jeg har spekuleret på, hvordan det skulle gøres, lige siden jeg strikkede det første sjal.


Jeg skal prøve at beskrive, hvordan det gøres.
Jeg strikker med forreste tråd på fingeren og for hver 3 m skal den bagerste hæftes op, for at der ikke bliver for lange tråde på bagsiden.
Jeg strikker ind i m på sædvanligvis. Fører strikkepinden over begge tråde og ind under de 2 tråde. Griber fat i den forreste tråd, som der jo skal strikkes med og føres den bag om nr. 2 tråd og så ind i m. Nu er den bagerste tråd hæftet fast på bagsiden og jeg kan strikke videre. Billedet viser hvor tråd 1 er parat til at strikkes ind i masken.
Hurra! hvor er det en lettelse.
Men jeg ved jo ikke om andre også bruger den fidus, måske er det slet ikke nyt, måske andre har kendt metoden i årevis, men jeg har selv fundet ud af det.

Sådan går det med blomstersjalet. Jeg skal nu til at spekulere over hvordan kanten skal være......

Det var vidunderligt at gå ved Vesterhavet i sol, og klitterne var så flotte i glimtende sne.
Men nu venter en arbejdsuge, og det var så den uge 7.

7 kommentarer:

  1. Tak for tippet. Hvor bliver dit sjal dog smukt, jeg er vild med de klare farver som du har valgt. Ha' en fortsat god søndag. :o)

    SvarSlet
  2. det ser smukt ud, bliver spændende at få se det færdigt. og ja, i hvert fald os her på Island og i Norge, der jo traditionelt strikker meget mönsterstrik, har så længe jeg kan huske brugt netop den metode du beskriver, det andet tager aaalt for lang tid.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  3. Jeg skal studere metoden nærmere, jeg sidder nemlig nu og øver på lige netop det med trådene. Syntes ikke det er spor nemt, men jeg giver ikke op :))

    SvarSlet
  4. Det er et rigtig sødt mønster du er igang med. jeg er vild med dine røde farver. Hvor stort vil du lave det?

    SvarSlet
  5. Jeg laver disse sjaler ca 85 cm lange incl. kant. Det synes jeg er passende til min højde (165 cm) Jeg bruger 370 g garn til den størrelse.

    SvarSlet
  6. Hvor bliver dit sjal flot. Jeg har altid brudt den metode som du beskriver, da det er det som jeg har lært.
    Merete

    SvarSlet
  7. Hvor er det et flot mønster, den må jeg prøve at lave. Er det Holst garn du bruger? og hvor mange gram tror du bruger til bundfarverne?

    SvarSlet