tirsdag den 22. juni 2010

Ny opdagelse


Jeg kan lige så godt sige det lige ud: Jeg hader at strikke tilbage på vrangsiden, når jeg strikker mønsterstrik. Det er besværligt, det tager lang tid, og mønstret skal læses baglæns. Jeg ved, at man kan lære at strikke baglæns, men det er en ny metode, som først skal opøves. Har prøvet.
Derfor blev jeg rigtig glad, da jeg kikkede i Alice Starmore's bog Fair Isle Knitting, og hun viser følgende metode. Man snor begge garner rundt om pinden et antal gange, og løsner igen, når man kommer omgangen rundt, og så gentager det sig.
På den måde får man lange tråde mellem f.x. ryg og forstykke eller ved 2 forstykker, hvis trøjen er åben foran.

Efter strikning klippes trådene over, og man kan hæfte, som der står i bogen eller sy en søm på symaskinen og klippe tæt, men det kræver en kant på bagsiden, som kan skjule trådenderne. Det giver den fineste finish.
Den anden metode er et antal klippemasker, som jeg bruger ved sjalerne.

4 kommentarer:

  1. Næh, der kan man bare se - det er da en smart metode. Det er altid så dejligt at lære noget nyt :-)

    SvarSlet
  2. Der lærte jeg så lige noget meget nyttig...:)

    Tak for det.

    SvarSlet
  3. Hold nu op - det er jo det perfekte tip til én som gerne vil igang med at strikke med flere farver, men som netop har svært ved at overskue vrangsiden af arbejdet!!

    Tusind tak!!

    :) Anna

    SvarSlet