mandag den 21. maj 2012

En ny broderibog



Tusind og én nats broderier” på Blicheregnens Museum i Thorning

Journalisten Elisabeth Amdisen har udgivet denne bog og samtidig er der en udstilling på museet i Thorning. Hun er inspireret af arabiske kvinder broderier og det er sandt farve- og mønsterorgie.
Bogen tager sit udgangspunkt i Elisabeth Amdisens design med arabiske, især palæstinensiske, mønstre som forlæg. Der er interviews, historier og fortællinger om de arabiske kvinders dagligliv som brodøser før og i dag, hvor det især er værksteder i mellemøstlige lande, som holder den hundredårige smukke broderitradition i live.



Jeg har lånt bogen på biblioteket men endnu ikke set udstillingen.
Når den arabiske kvinde broderede, var det ikke alene for at gå i smukt tøj – men også for at beskytte sig mod det onde.

Bogen giver anvisninger på, hvordan man kan brodere tasker og puder. Ved gengivelser af en lang række mønstre, borter og inspirationsbilleder lægges der op til, hvordan moderne brodøser kan skabe deres helt eget design med inspiration i Mellemøstens traditionsrige og smukke Tusind og én nats broderier.
Lyder det ikke flot at være en moderne brodøse?

På strikkefronten er jeg i gang med at strikke Honey af Helga Isager. Jeg strikker den i supersoft og en kid mohair 1500 m/100g som strikkes med dobbelt tråd. Det bliver fantastisk blødt.
Jeg har siddet på terrassen og nydt en vidunderlig sommeraften i maj.

I Fredriksberg Have findes et "suttetræ", som vi gik forbi i weekenden. Utallige børn har afleveret deres arsenal af sutter her.

Der er mange sjove breve og ophæng. Vores børn har sagt farvel til sutten ved at smide den i en å og se den sejle bort .

3 kommentarer:

  1. Du laver altså nogle rigtig gode boganmeldelser, dem vil jeg godt sige tak for. Det er spændende med denne broderibog - jeg var engang i Libanon i 3 mdr, hvor jeg var meget optaget af de palæstinensiske. Jeg synes de er flotte, og det er rigtig glædeligt med en broderibog, der præsenterer dem så godt. Jeg vil finde den på biblioteket med det næsten samme.

    SvarSlet
  2. En spændende bog med mange flotte broderier jeg bestemt vil kigge nærmere på.

    Din Honey ser virkelig lækker ud, flotte farver.

    Kh Jane

    SvarSlet
  3. Pyha, nu må du ikke også give mig lyst til at brodere, for så slår tiden da slet ikke til, men den bog ser meget, meget spændende ud :-)

    Og Honey bliver vist et pragteksemplar - meget smuk farvesammensætning (som sædvanlig) :-)

    SvarSlet