mandag den 15. september 2014

Septembertur til Estland - Haapsalu

Septemberturen følger stort set samme spor som turen i juni, men med små ændringer og en ny oplevelse.   
Vi er startet i Haapsalu med sjalerne, hvor vi har den første workshop, og denne gang er holdet delt i to.
En turist vil gerne være med og får en plads. Hun er fra Australien, men hendes mor kommer fra Estland.

Vores underviser er den ældre dame til venstre. Hun er også medforfatter til bøgerne om Happsalu-sjalerne. Kvinden med sjalet om skuldrene oversætter fra estisk til engelsk.

Deltagerne strikker en lille prøve i det tynde garn ( 1400m/100g) og der strikkes på lige træpinde 3½,
De små knuder kaldes "nupps" på engelsk, og når et sjal har "nupps" er det garanti for, at det er håndstrikket

Belært fra junituren er hylderne fyldt med forskellige strikkebøger. Det er jo første dag, hvor der kan handles. En skam at jeg ikke fik taget et billede, da vi har forladt butikken!
Der handles livligt!

Mange købte garn med hjem, og en del købte sig til et færdigt sjal i erkendelse af, at man nok ikke får et strikket selv. Jeg har garn til to liggende, men det er ikke blevet til noget, så nu skulle det være. Jeg købte derfor også et.

Det havde regnet lidt først på dagen, men da vi kom til hotellet, skinnede solen, og vi nød hotellets gode beliggenhed.
Frokosten blev indtaget i Kuursaal, som havde åbent fordi vi kom. Vi følte os meget beæret.

Efter aftensmaden syede vi knapper efter Kate Davies' anvisninger.
Jytte var underviseren, hun havde prøvet det før.

Næste morgen vågnede vi op til en diset sol og kørte mod Muhu.

2 kommentarer:

  1. De sjaler er fantastiske... men jeg ville også være nødt til at købe et færdigt.... jeg får aldrig strikket sådan en gang hulmønster med nupper. Dejlige billeder. Nyder jeres tur!

    SvarSlet
  2. Sikken en fantastisk tur I har været på. Hvor ville jeg gerne have været med, men jeg må jo så glæde mig til de næste ture du arrangerer - håber virkelig jeg kan få mulighed for at deltage.

    SvarSlet